آموزش حرفه ای موتورسواری و رانندگی خودرو

از ترک دوم به پشت هندل
نویسنده : ابوذر کیانپور - ساعت ٩:٥۱ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٦ تیر ،۱۳٩۱
 

 

Persianv.com At site

سوار شدن زنان بر ترک موتور چیزی است که زیاد دیده‌ایم اما شاید اکثر ما تا به حال ندیده باشیم که زنی در خیابان‌های ایران موتورسیکلت براند. در این ماجرا تکلیف قانون به اندازه عرف روشن نیست. عرف می‌گوید موتورسواری خانم‌ها هنوز در جامعه موضوع جا افتاده‌ای نیست اما قانون از طرفی مذکر بودن فرد را جزء شرایط گرفتن گواهینامه موتور قرار نداده و از طرف دیگر جایی را سراغ نداریم که به زنان موتورسوار گواهینامه بدهند. خلاصه آخرش این است که  فعلا موتورسواری بی موتورسواری! اما موضوع دوچرخه‌سواری کمی فرق دارد. خانم‌های دوچرخه‌سوار را نسبتا بیشتر می‌شود در خیابان‌ها دید. در مورد دوچرخه‌سواری هم همه چیز روشن نیست. بعضی‌ها به دنبال ترویجش هستند و بعضی‌ها معتقدند که اشکال دارد. البته در سطح حرفه‌ای فدراسیون‌های مخصوص بانوان در دوچرخه‌سواری و موتورسواری فعالیت دارند و مسابقات زنان هم چند سالی است که برگزار می‌شود. استفتای یکی از خبرگزاری‌ها از دو نفر از مراجع تقلید درباره اشکال داشتن یا نداشتن این موضوع بهانه‌ی این گزارش بود.

خانم‌ها مراجعه نمی‌کنند

پیدا کردن مرکزی که آموزش موتورسیکلت بدهد دشوارتر از پیدا کردن آموزشگاه‌های رانندگی است. دلیلش هم ساده است. تا همین چند وقت پیش اصلا آموزش دیدن برای دریافت گواهینامه موتور خیلی جدی نبوده. بنابراین الان مراکز کمی برای این کار وجود دارد. یکی از آموزشگاه‌های رانندگی در حوالی میدان رسالت آموزش موتورسیکلت هم دارد. اتاق ثبت نام پر از آدم است و هر کدام پرونده‌ای در دست دارند. یکی بلند می‌گوید: کسانی که امتحان آیین نامه دارند بروند سر کلاس. اتاق که کمی خلوت‌تر می‌شود سوالم را می‌پرسم. این طور که خانم منشی می‌گوید برای موتورسواری چندان آموزشی در کار نیست. کسانی که برای گرفتن گواهینامه مراجعه می‌کنند معمولا موتورسواری بلدند و فقط برای تمرین به آموزشگاه می‌آیند و با مانع تمرین می‌کنند تا برای گرفتن گواهینامه آماده شوند. خانم منشی در مورد اینکه چه زمانی باید مراجعه کنیم و چه مدارکی داشته باشم توضیحاتی می‌دهد. اما ظاهرا متوجه نشده که این اطلاعات را برای خودم می‌خواهم. وقتی می‌پرسم برای خانم‌ها هم امکان تمرین هست؟ با تعجب می‌گوید: نه! به خانم‌ها که گواهینامه موتور نمی‌دهند!

می‌پرسم چرا؟ هیچ جا نوشته نشده گواهینامه موتور مخصوص آقایان است. اشکال قانونی که ندارد؟

با اطمینان می‌گوید: من جایی را سراغ ندارم که به خانم‌ها گواهینامه موتور بدهند یا تمرین داشته باشند.

می‌گویم: خب جدا از بحث گواهینامه... من می‌توانم برای تمرین بیایم؟ یعنی از مربی‌ها می‌توانم استفاده کنم؟

با لحنی که یعنی گفتگوی ما باید اینجا تمام شود می‌گوید: ببینید اینجا اصلا خانم‌ها مراجعه نمی‌کنند. تمرین هم ندارند.

یکی دیگر از مسئولین آموزشگاه هم که مردی میانسال است اطمینان می‌دهد که هیچ جا به خانم‌ها گواهینامه موتور داده نمی‌شود. می‌پرسم یعنی به شکل عرفی این اتفاق می‌افتد یا از این کار منع شده‌اید. می‌گوید: از لحاظ شرعی اشکال دارد. اجازه نداریم.

 

وقتی گواهینامه ندارند...

راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی شرایط لازم برای گرفتن گواهینامه موتور سیکلت را این طور ذکر کرده: حداقل سن ۱۸ سال تمام، قبول شدن در آزمایش آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی، قبول شدن در آزمایش رانندگی با موتورسیکلت و انجام معاینات جسمانی مورد تأیید بهداری.

صحبتی از مذکر بودن فرد در شرایط نیست اما ظاهرا این یک قانون نانوشته است که به خانم‌ها گواهینامه موتور داده نشود.

در این مورد با یک مامور راهنمایی و رانندگی که در خیابان مشغول کارش بود صحبت کردیم:

-موتورسواری خانم‌ها از نظر قانونی مشکلی دارد؟

کمی فکر می‌کند و با تردید می‌گوید: مشکلی که نه... اگر گواهینامه داشته باشند مساله‌ای نیست. ولی فکر نکنم برای خانم‌ها گواهینامه صادر شود!

-شما اگر با یک موتور سوار خانم برخورد کنید آیا وظیفه دارید که جلوی او را بگیرید یا جریمه‌اش کنید؟

- ما گواهینامه را چک می‌کنیم. وقتی گواهینامه ندارند قاعدتا مجبوریم برخورد کنیم.

 

"ترک موتور" برای خانم‌ها

سرهنگ جهانگیر کریمی از فرماندهان نیروز انتظامی آبان امسال گفته بود: به دنبال دریافت شکایات و نارضایتی‌های مردمی دوچرخه سواری بانوان،  جزو مصادیق بارز جرم محسوب می‌شوند و فرماندهی انتظامی با این گونه مصادیق برخورد قانونی می‌کند

اما چند ماه پیش با شروع طرحی در منطقه ۸شهرداری تهران قرار شد ایستگاه‌های مختلف در این منطقه دوچرخه کرایه بدهند و بعد از مدتی طرح در مناطق دیگر شهر هم اجرا شود. شهردار تهران ظاهرا خودش طرفدار امکان دوچرخه‌سواری برای خانم‌هاست.  قالیباف حدودا شش ماه پیش که طرح دوچرخه سواری در تهران شروع می‌شد گفته بود: "استفاده مناسب بانوان از دوچرخه در سطح شهر از موضوعات مدنظر است و بنده پیگیر این موضوع در چارچوبی هستم که شان بانوان نیز به بهترین وجه رعایت شود."

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران یکی از کسانی است که از دوچرخه‌سواری زنان حمایت کرد. او  در مورد برخوردهای غلط با خانم‌ها گفته بود: "به طور گسترده در تهران زنان در کنار همسرانشان و یا خانواده خود در ترک دوم موتور،سوار می‌شوند، آیا می‌شود با آنها هم برخورد کرد؟ مگر چه تفاوتی میان آنها وجود دارد؟ اینکه منشاء اصلی مشکلات را به زنان نسبت دهیم، به یک‌سری پیش‌زمینه‌های فکری و اجتماعی برمی‌گردد اما این که گاهی برخی از زنان و دختران نیز در جامعه دیده می‌شوند که شئونات را رعایت نمی‌کنند نیز جای انتقاد دارد چرا که داشتن رفتارهای معقول و منطقی برای احترام به عقاید جامعه در جامعه‌ای مذهبی که حساسیت‌ها نیز در آن بالا بوده الزامی است. متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد برخورد غیرکارشناسی با این موضوع بودیم که باعث افزایش حساسیت‌ها در جامعه شده است و دوچرخه‌سواری زنان تبدیل به یک معضل سیاسی شده و جوانان را دچار سرگردانی‌های مضاعف کرده است."