آموزش حرفه ای موتورسواری و رانندگی خودرو

در اتومبیلرانی، باید دو نکته را در نظر داشته باشید
نویسنده : ابوذر کیانپور - ساعت ۱٢:۱۸ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٠ اردیبهشت ،۱۳٩٥
 

اول، جایی که باید به آن نگاه کنید جایی نیست که در کسری از ثانیه از آن عبور
خواهید کرد. در واقع باید جایی را نگاه کنید که به آنجا خواهید رفت نه جایی که در
آن هستید!!
دوم، هر چند که چشم انسان تنها توانایی فوکوس بر روی منطقه محدودی از
میدان دید را دارد، اما باید بتوانید فعالیتها و حرکات را در قسمتهایی که در فوکوس
دید شما نیست تشخیص دهید. ( این نکته را هم اضافه کنیم که چشم توانایی فوکوس بر روی  مساحت بسیار کوچکی از میدان دید را دارد. در واقع به یک مساحت کوچک نگاه می کنید و  مساحت بزرگ باقیمانده را می بینید!!) دقت به این نکته به خصوص در زمانی که با چند  خودروی دیگر در رقابتید حیاتی است.



تعداد موضوعات و نکاتی که یک راننده تازه کار اما با اطلاعات در هنگام رانندگی
باید در نظر داشته باشید، بسیار کمتر از آن چیزی خواهد بود که قبل از رانندگی فکرش
را می کند. بسیاری از مسایلی که در اینجا توضیح داده می شود به طور نا خودآگاه
انجام می شود و شما فقط باید با تمرین آنرا اصلاح کنید. در ابتدا ممکن است در
تکانهای شدید برای یک لحظه دید خود را تا حد زیادی از دست بدهید اما بعد از مدتی
تمرین علاوه بر اینکه منطقه دید مورد نظر شما وسیعتر می شود، این مشکل هم حل خواهد شد. اما به شما توصیه می کنیم تکنیکها را یکی یکی تمرین کنید تا از ایجاد عادتهای نامناسب ( که ممکن است هیچ وقت به وجود آنها پی نبرید) جلوگیری شود.
رانندگی در ترافیک پیست، دقیقا مانند راه رفتن در یک سالن شلوغ است!! ممکن شما نتوانید به  راحتی مسیر خود را باز کنید اما خواهید دید افراد بسیاری با سرعت زیاد و بدون  برخورد با سایرین در حال حرکت هستند. در واقع به علت حضور زیاد این افراد در چنین  شلوغی هایی ( تمرین نا خودآگاه آنها) مغز آنها این توانایی را پیدا کرده که با در
نظر گرفتن سرعت حرکت خود و دیگران و مسیر حرکت آنها، قسمتهایی که در زمان رسیدنشان  به آن نقطه خالی خواهد بود را حدس بزنند. این همان چیزی است که در هنگام رانندگی به  آن نیاز دارید. برای عبور از بهترین و سریعترین مسیر، مغز شما باید سرعت خود شما،  سایر خودروها، شکل پیچ یا سری پیچها و موانع موجود را بررسی کند تا بتواند بعد از  تطبیق آن با آموخته های شما درباره ریس لاین، بهترین مسیر را تشخیص دهد. پس چشم شما  تنها قسمتی است که این اطلاعات را به مغز می دهد. … یک راننده هرگز نمی تواند بر  روی نقطه ای از پیست که در آن محل در حال رانندگی است تمرکز کند بلکه باید با دقت  در پیچ یا پیچهای بعدی، اطلاعات مورد نیاز مغز را برای تعیین سرعت، ریس لاین، زاویه  فرمان و فشار روی پدالها را به دست آورد.
نقاط مهم در یک پیچ را می توان به چهار  نقطه تقسیم بندی کرد. شما به عنوان یک راننده باید همواره حواس خود را بر روی یک یا  دونقطه در یک آن واحد متمرکز کنید. اولین نقطه، محدوده ترمزگیری قبل از پیچ است.
دومین نقطه، نقطه ای است که باید شروع به پیچیدن کنید (turn in point) ( بر خلاف
تصور عموم، این نقطه یکی از اساسی ترین نقاط یک پیست است که در قسمتهای بعد به طور  مفصل به آن خواهیم پرداخت) سومین نقطه، ای‌پکس پیچ و چهارمین نقطه خروجی پیچ است.  اگر به جای دقت به جلوتر از خود به جایی که هستید دقت کنید، در هر کدام از این نقاط  غافلگیر خواهید شد!! و این یعنی اتلاف تایم، انرژی، استرس بیش از حد راننده،  استقبال از حادثه و فشار ناگهانی به خودرو و حتی از دست دادن کنترل اتومبیل در این نقاط. برای توضیح این قسمت، یک پیچ ساده فرضی را در نظر می گیریم که قبل از آن  مسیر مستقیم وجود دارد. قبل از رسیدن به پیچ، تمرکز شما بر روی نقطه ای است که می خواهید ترمزگیری را آغاز کنید (Braking reference point) درست قبل از اینکه به این  نقطه برسید، باید نگاه خود را بر روی Turn in point متمرکز کنید. هر چند که ذهن شما  متوجه نقطه دیگری است، اما حس ششم شما به شما کمک می کند که ترمزگیری را به موقع  آغاز کنید و بعد از مدتی تمرین، مغز شما تنظیم فشار روی پدال ترمز را خود به خود به  عهده می گیرد. حالا نگاه شما بر روی Turn in point متمرکز است. قبل از رسیدن به این نقطه، بر روی ای‌پکس تمرکز می کنید و باز هم با استفاده از حس ششم پیچیدن را آغاز می کنید و قبل از رسیدن به ای‌پکس، باز هم با تکرار این قانون یعنی تغییر جهت نگاه قبل از رسیدن به نقطه مورد نظر، نگاه خود را به خروجی پیچ معطوف می سازید. قبل از  رسیدن به خروجی هم جهت نگاه را به سمت مسیر مستقیم بعد و یا شروع ترمزگیری پیچ بعدی تغییر می دهید.
ممکن است گاهی در پیچهای متوالی نیاز داشته باشید تا بر روی دو
نقطه ( و در سطح بسیار حرفه ای، بیش از دو نقطه) متمرکز شوید. در اینجا تقویت یکی از توانایی های ذهن که آنرا حس ششم می‌نامیم اهمیت پیدا می کند.
اگر شما یک  راننده با سابقه اتومبیلرانی هستید و تا به حال موارد بالا را استفاده نکرده اید،  در ابتدای کار به دلیل استفاده از حس ششم با افت سرعت و افزایش Lap Time مواجه خواهید شد اما بعد از مدتی تمرین متوجه کاهش چشمگیرLap Timeهاخواهید شد و مشکلاتی  مانند از بین رفتن دید در تکانها و از دست دادن ریسینگ لاین در تغییرات ناگهانی  مسیر و ... از بین خواهد رفت.
این موضوع اگرچه بسیار ساده به نظر می رسد، اما جزو اشتباهاتی محسوب می شود که اکثر رانندگان با آن مواجهند. در قسمتهای مربوط به تمرین کردن و تصحیح اشتباهات توضیح می دهیم که برای انجام دقیقتر این موارد باید چه کرد.
برای تمرین این موارد، در ابتدا از اینکه به وسط شیشه جلو ( از نظر ارتفاع) نگاه می کنید اطمینان حاصل کنید. در بعضی از مدارس رانندگی، با رانندگان توصیه می  شود تا زمانی که به این موضوع کاملا عادت کنند، که یک نوار کوچک بر روی وسط شیشه
جلو ( از نظر ارتفاع) به عنوان reminder قرار دهند. در واقع بعد از مدتی به جلوتر
از خود متمرکز خواهید شد با استفاده از حس ششم، موقعیت فعلی خود را «می
بینید»!!!
فراموش نکنید اگر چه این موارد به سرعت تبدیل به  یک عادت می شوند، اما به همان سرعت عادتهای نادرست و کج روی ها نیز به وجود می  آید.

1- هنگامی که به نقطه ترمزگیری و ورود پیچ نزدیک می شوید، روی
نشان دهنده نقطه ورود به پیچ تمرکز کنید.
2- تنها کمی قبل از ورود به پیچ ( با فاصله تنها چند طول اتومبیل )، نگاهتان را به نقطه APEX انتقال دهید.
3- هنگامی که به اپکس نزدیک می شوید، نگاه خود را به نقطه خروج از پیچ متوجه کنید.
4- در انتها هنگامی که شما در حال دسیدن به پایان پیچ هستید، نگاه خود را متوجه مسیر بعد  از پیچ یا پیچ بعدی کنید