آموزش حرفه ای موتورسواری و رانندگی خودرو

 
نویسنده : ابوذر کیانپور - ساعت ۱۱:٤٦ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٩ اردیبهشت ،۱۳٩٥
 

چند وقت پیش داشتم فکر میکردم که مهمترین اصلی که باعث جلوگیری از تصادف میشه چیه؟ خب می تونم فقط یه کلمه بگم: حرکت یکنواخت! برای همین بهتره یک سری اصولی رو که رعایتشون باعث کاهش احتمال تصادفات میشه رو بیان کنیم و مطمئن باشید با رعایت این اصول که در مطالب بعدی کامل تر هم خواهند شد، هیچ گاه باعث بروز تصادف نخواهید شد.


اصل یکم: حرکت یکنواخت:

این اصل از مهمترین اصول رانندگیه و به نظر من هر راننده ای باید بتونه یکنواخت رانندگی کنه. حالا یعنی چی؟ یعنی اینکه :

1. در هنگام سبقت گرفتن، برای اینکه بدونیم آیا اتومبیلی در نقطه ی کور ما قرار داره یا نه، کمی خم می شویم و به آینه بغل نگاه می کنیم. در صورتی که اتومبیلی وجود نداشت سبقت می گیریم. اما سوال اینجاست که آیا همیشه این کا جواب میده؟ یعنی 1% هم احتمال نداره که ما اتومبیلی که در نقطه کور قرار گرفته رو ندیده باشیم؟ ایا در شب و یا هوای بارونی و مه گرفته هم می تونیم همین قدر خوب تشخیص بدیم؟

جواب اینه که نه! هرگز نمیشه 100% مطمئن بود که در هنگام تغییر مسیر( تغییر لاین) و یا در هنگام سبقت گرفتن هیچ اتومبیلی در نقطه کور ما قرار نداره. اما چه باید کرد؟ قید سبقت رو بزنیم؟ نه! باید یه راه حلی براش بیاندیشیم.

راه حل: در هنگام تغییر لاین و یا سبقت گرفتن علاوه بر چک کردن نقاط کور، سعی کنید با تغییر مسیر یکنواخت حرکت کنید. یعنی اگر می خواید 5 درجه منحرف بشوید و سبقت بگیرید( منظور از 5 درجه منحرف شدن اینه که کمی فرمان را به سمت چپ بگیرید و لاین را عوض کنید) این 5 درجه را سعی کنید به آرامی انجام دهید و نه با حرکت ناگهانی! اگر شما به طور ناگهانی به سمت چپ منحرف بشوید و سبقت بگیرید، راننده ای که احتمالاً در نقطه کور شما قرار گرفته، فرصتی برای عکس العمل و با خبر کردن شما از خطر نداره. اما در تغییر مسیر آرام و یکنواخت، فرصت می کنه تا شما رو از خطر آگاه کنه و شما از انجام سبقت یا تغییر جهت منصرف شوید و یا می تونه عکس العمل مناسبی نشون بده و سرعت خودش رو کم کنه تا از بروز حادثه جلوگیری کنه. خب با من موافقید که در کل هر حرکتی در رانندگی باید یکنواخت و پیوسته باشه و نباید در مواقعی که ضرورتی نداره حرکت ناگهانی انجام داد؟

در تصویر سمت چپ می بینیم که اتومبیل قرمز با حرکت ناگهانی تغییر مسیر داده و به احتمال زیاد با اتومبیل مشکی برخورد می کنه( این احتمال با دایره های کمرنگ نشان داده شده). در تصویر سمت راست تغییر مسیر پیوسته رو می بینیم که احتمال برخورد دو اتومبیل قرمز و مشکی کمتر شده و اتومبیل مشکی فرصت عکس العمل مناسب رو داره.

اصل دوم: پیچیدن:

الف) پیچ عرضی جاده: وقتی در اتوبان در حال حرکت هستید و به یک خروجی بصورت نیم دایره وارد می شوید باید چند نکته رو رعایت کند:

1. حداکثر سرعتتون 50 کیلومتر بر ساعت یا کمتر باشه.

2.حداکثر دنده اتومبیل 3 و یا کمتر باشه. ( با دنده 4 یا 5 نپیچید.کنترل فرمان روی چرخ ها کم مشه).

3. در گردش به راست، از منتهی الیه سمت راست حرکت کنید و بپیچید. چون اگه از سمت چپ به پیچیدن ادامه بدید، هم باید فرمان بیشتری برای کنترل اتومبیل بدهید و هم نیروی گریز از مرکز در صورتی که سرعتتون بالا باشه، شما رو به گاردریل ها می کشونه. اگر در مسابقات رانندگی هم دقت کرده باشید، در سر پیچ ها، همه اتومبیل ها از نزدیک ترین نقطه سمت مرکز دایره گردش می کنند.

 

در مورد گردش به چپ( پیچ های به سمت چپ) هم باید از نزدیک ترین نقطه به سمت چپ حرکت کنید. یعنی در کل برای هر نوع پیچ نیم دایره ای( چه گردش به چپ و چه گردش به راست)  از سمت مرکز دایره حرکت کنید و به سمت محیط دایره نروید.

ب) پیچیدن در معابر: وقتی قصد ورود از خیابان اصلی به فرعی را داید، در هنگام ورود به فرعی، باید بصورت قوس دار بپیچید. طوری که اتومبیلی که در فرعی در حال حرکت است، شما را ببیند. هرگز بصورت " زاویه تیز" نپیچید و همواره سعی کنید بصورت قوس دایره ای بپیچید.